?>
Logo Voetbalblog
Voetballers opgelet: Zo blijf je fit tijdens de zomerstop!
© Pro Shots

Fun

Voetballers opgelet: Zo blijf je fit tijdens de zomerstop!

Het mooie weer komt eraan! Dat betekent niet alleen dat we nog heel wat weken lekker in het zonnetje op het voetbalveld kunnen staan, maar ook dat we langzaam alweer kunnen gaan denken aan de zomerstop. Voor veel voetballers een moment waarop ze er écht voor moeten kiezen om aan zichzelf te blijven werken. Het is zo verleidelijk om tijdens de zomerstop helemaal niets te doen. Lekker de hele vakantie luieren, veel eten, drinken en vooral weinig bewegen. Maar deze weken kunnen vervolgens wel funest zijn voor je opgebouwde conditie. Als je de hele zomer weinig doet en vervolgens weer er met volle energie tegenaan gaat, is de kans op blessures erg groot.

Artikel verder na advertentie

Wil jij blessures na de zomerstop voorkomen of simpelweg voorkomen dat je na de zomerstop heel wat conditie hebt ingeleverd? Met de volgende tips blijf je fit tijdens de zomerstop.

Artikel verder na advertentie

Artikel verder na advertentie

Blijf bewegen

Blijf bewegen. Het maakt eigenlijk niet uit hoe. Zolang je maar niet alle vormen van beweging opzegt. Ga op zoek naar een andere bewegingsvorm dan voetballen. Er zijn genoeg dingen waar je aan kunt denken. Zeker gedurende de warme dagen. Ga bijvoorbeeld lekker volleyballen op het strand. Ook nog eens heel gezellig en super goed voor je conditie en lichaam. Wil je er zeker van zijn dat je fit blijft gedurende periodes waarin er minder gevoetbald wordt? Kies dan voor een abonnement op een sportschool in Breda of elders. Zo heb je een goede stok achter de deur om iedere week even aan beweging te doen. Al is het maar één á twee uur per week, dit is toch heel mooi meegenomen.

Vind je het lastig om jezelf ertoe te zetten? Spreek dan samen met ploeggenoten af om eens in de zoveel tijd samen af te spreken en iets aan beweging te doen. Goed voor het teamgevoel en samen sporten is gewoon veel leuker dan alleen. Bovendien geeft dit ook nog eens extra motivatie om je best te doen. Je wilt immers niet afgaan naast je teamgenoten.

Pak gerust even je rust

De zomerstop is er natuurlijk niet voor niets. Het is niet gek als je na een intensief voetbalseizoen ook even toe bent aan rust. Als je lichaam aangeeft dat het genoeg is geweest, moet je hier dan ook zeker naar luisteren. Pak dan ook zeker meer je rust dan je zou doen tijdens het voetbalseizoen. Dat betekent niet dat je de gehele zomerstop gaat liggen luieren, maar wel dat je echt de kans aan mag grijpen om af en toe je spieren de rust te geven die zij verdienen. Luister goed naar je lichaam.

Ook voor kinderen!

Het advies om ook tijdens de zomerstop nog lichte vormen van beweging op te zoeken is niet enkel voor volwassenen. Het geldt ook voor de voetballende kinderen onder ons. Ook zij lopen namelijk het risico op blessures wanneer zij tijdens de zomerstop te weinig bewegen. Daarom is het belangrijk dat ook zij worden uitgedaagd om meer te bewegen. Voetballen zowel jij als jouw kind(eren)? Dan kun je dit natuurlijk aangrijpen om samen aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld door iedere week even samen te hardlopen.