Logo Voetbalblog
Deze shirtsponsors was je misschien alweer vergeten

januari 2023 • Voetbalnieuws

Deze shirtsponsors was je misschien alweer vergeten

Wie kent de cassettebandjes van TDK nog? Wat was de Gouden Gids? En zijn er naast Easy Toys nog shirtsponsors die nog wat verder gingen? Sinds het reclame maken voor bedrijven via voetbalshirts is toegestaan, hebben de meest uiteenlopende bedrijven zich geprofileerd in de voetbalsport. Ook Burger King en, jawel: Shoarma Heiloo.

Tijdloze en iconische shirtsponsors
Bayer Leverkusen is van meet af aan een club waarin de naam van de sponsor zit verwerkt. Deze subtopper in de Bundesliga adverteert via de shirts voor het gelijknamige chemieconcern, waarvan de producten bij apotheken wereldwijd terechtkomen. Als je naar deskundig online advies voor sportblessures zoekt, kom je de naam ook tegen. Het zou ook zomaar kunnen dat supporters met het bestellen van een Covid zelftest hun club indirect spekken. In Nederland was Philips lange tijd de suikeroom van PSV, nu alleen nog de naamgever. Andere Europese clubs die je met iconische maar verdwenen sponsors associeert zijn AC Milan (Mediolanum) en Real Madrid (Parmalat).

Van seksspeeltjes tot palendansvereniging
FC Emmen is niet de eerste club die op pikant-hilarische maar ook succesvolle wijze in het nieuws kwam met zijn sponsor. De KNVB reageerde preuts, maar ging uiteindelijk overstag. Maar het kan nog leuker! Het Griekse Voukefalas FC werd gesponsord door het lokale bordeel – een palendansvereniging, zou Gijp zeggen. Bij een overwinning hadden de spelers er gratis entree.

Andere tijden: cassettebandjes en Gouden Gids
Het rood en wit van het Feyenoord-tricot werd in de jaren ’80 op afzichtelijke wijze onderbroken door een knalgele balk met daarop de tekst Gouden Gids. Voor de jongere lezer: dit was een soort telefoonboek voor bedrijven. Ook achterhaald, maar in sommige kringen nog mateloos populair zijn cassettebandjes. De Ajax-selectie was in de jaren ’80 de rennende reclamezuil voor fabrikant TDK, die nog altijd bestaat.

De stereotoren voor Frank Rijkaard
Anno nu zijn bookmakers dé trend als het gaat om shirtsponsoring, in andere tijden waren dat veelal electronicaconcerns. We noemden al Philips, dat PSV probeerde te helpen bij het inlijven van Frank Rijkaard door hem een stereotoren aan te bieden, een klassieke voetbalanekdote. Electrolux prijkte op het shirt van AZ, toen nog AZ’67. Vitesse liet zijn kleding en andere zaken bekostigen door AKAI.

Burger King
Van tuinmeubelenfabrikant (Hartman bij FC Twente) tot worstendraaier (Kroon bij SC Heerenveen) en van keukengigant (Keukenkampioen Divisie) tot filmmaatschappij (Columbia Pictures bij Atlético Madrid), we hebben ongeveer elke mogelijke bedrijfstak al over het veld zien hobbelen. Zelfs het logo van hamburgerketen Burger King was op het shirt van Getafe te ontwaren.

Aandoenlijke bedrijfsnamen bij bierelftallen

In de All Stars-serie en films wordt op treffende wijze de spot gedreven met de sponsoring van lagere elftallen. Harry’s Tuincentrum is de variant op de meest aandoenlijke bedrijfsnamen die we in de kelder van het amateurvoetbal tegenkomen. Bouw- en installatietechniek, asbestverwijdering, slagerijen, hondenuitlaatservice, openhaardhout, zo’n beetje alles is mogelijk. De mooiste is misschien wel de sponsornaam van het tiende seniorenelftal van het Noord-Hollandse HSV in de jaren ’90: Shoarma Heiloo.

Tips of opmerkingen? Mail ons: redactie[at]goalsmedia[dot]nl

Logo Voetbalblog