Logo Voetbalblog
Op deze verrassende manier bepaalt EA de FIFA-ratings van spelers

januari 2017 • FIFA-tips

Op deze verrassende manier bepaalt EA de FIFA-ratings van spelers

Cristiano Ronaldo heeft Lionel Messi onttroond als beste voetballer van FIFA 17, maar ja, hoe wordt dat nou eigenlijk bepaald? Of, om het wat dichter bij huis te zoeken: wie beslist wat de skills van pakweg Ard van Peppen of Bram van Polen worden?

Je zou denken dat EA daar ‘gewoon’ een enorme databank voor gebruikt, maar medewerker Michael Mueller-Moehring legt aan ESPN uit dat geen enkel systeem hier toereikend genoeg voor is. FIFA heeft immers specifieke informatie nodig over alle 18.000(!) voetballers in het spel.

Mueller-Moehring leidt daarom een team van 9.000 data-analisten, bestaande uit scouts, coaches en seizoenskaarthouders. Hun werk: het bekijken van zoveel mogelijk wedstrijden. Deze mensen loggen in op een beveiligde EA-website, waar ze hun informatie doorgeven.

“We gebruiken deze database omdat het niet mogelijk is om de data online te kopen. Het bestaat simpelweg niet”, vertelt Mueller-Moehring. “Bovendien nemen de statistieken specifieke situaties niet in acht. Als een team een systeem heeft waarin op balbezit wordt gespeeld, zijn er veel succesvolle passes. Maar dat betekent niet dat een middenvelder in dat team per se een betere passer is.”

Uiteraard wordt er ook rekening gehouden met de sterkte van de competitie. Wanneer Lionel Messi volgend seizoen naar sc Heerenveen verkast, heeft dat gevolgen voor zijn rating.

Bij nieuwe, onbekende spelers, waar vaak alleen de naam, geboortedatum en positie van bekend zijn, is het meegeven van een score lastig. “In zo’n geval gokken we een beetje”, geeft Mueller-Moehring toe. “Totdat iemand de speler in actie heeft gezien.”

Alle feedback die binnenkomt in de online database, wordt uiteindelijk verdeeld over 300 datavelden en 35 skill-categorieën. Op basis daarvan wordt de algemene rating uitgerekend.

Tips of opmerkingen? Mail ons: redactie[at]goalsmedia[dot]nl

Logo Voetbalblog